0183 507020 |   info@wics.nl | Helpdesk
 0183 507020 |   info@wics.nl | Helpdesk

Bricks en Clicks

Blog 1

We kunnen er niet meer omheen: online bestellingen. Iedereen bestelt tegenwoordig wel online. De één kleding, de ander zijn vakantie of elektronica. De E-commerce stijgt enorm in Nederland. Er wordt ook wel gezegd: we zijn van bricks naar clicks gegaan. Van het kopen in fysieke winkels (bricks) naar aankopen doen door middel van digitale kanalen (clicks). Is deze aanname wel juist en wat betekent E-commerce voor de logistiek van (web)winkels?

Hoe groot is E-commerce?

Webwinkels boekten in 2013 maar liefst 10,6 miljard euro aan omzet. Een groei van maar liefst 8,5% ten opzichte van het jaar ervoor. En bijna 11 miljoen Nederlanders (!) hebben vorig jaar iets via internet besteld, wat een stijging betekent van twee procent. E-commerce is daarmee niet meer weg te denken uit onze economie. Het aantal bestellingen nam tevens enorm toe; met bijna 100 miljoen orders groeide dit met elf procent. Dit betekent dat er steeds kleinere orders worden gedaan via internet. In de verschillende segmenten blijft vooral het segment 'kleding' enorm stijgen. 16% groei in 2013 zorgde voor een totaalomzet van 850 miljoen in deze branche.

De logistieke uitdagingen

E-commerce neemt grote logistieke uitdagingen met zich mee. De twee grootste webwinkels van Nederland, Coolblue en Bol.com, zijn al enorm ver op het gebied van logistiek. Bij Bol.com kun je voor 23:00 uur bestellen en heb je de bestelling de volgende dag binnen, bij Coolblue geldt deze garantie zelfs bij voor 23:59 uur. Dit zijn enorm grote bedrijven, maar ook veel kleinere bedrijven bieden de garantie "vandaag besteld voor X uur, morgen in huis". De klant ervaart dit immers steeds vaker als normaal. Dat heeft een enorme invloed op het logistieke proces. Er moet veel worden geautomatiseerd om deze garanties te kunnen bieden. Elk logistiek proces vereist perfecte uitvoering. Vooral nu, tijdens de drukke decembermaand, worden veel webshops getest of zij de garanties kunnen vervullen.

Ook moeten de inslag, opslag en uitslag goed gemonitord worden om het distributieproces zo effectief mogelijk te laten verlopen. Producten mogen zich niet te lang in het distributiecentrum bevinden om opslagkosten te beperken. Ook moet er altijd inzicht zijn in de plaats waar de producten liggen, zodat het orderpickproces goed kan worden uitgevoerd. En zo zijn er nog tal van logistieke uitdagingen die zo goed mogelijk moeten worden ingevuld.

Bricks én clicks

Betekent E-commerce dan het einde van fysieke winkels? Nee. Ten eerste zullen consumenten altijd blijven shoppen in winkelcentra, omdat de customer experience daar veel meer aanwezig is.

Maar daarnaast zien we ook een trend ontstaan onder fysieke winkels. Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van multichannel, een combinatie van bricks én clicks. Waar Bol.com afhaalpunten heeft bij de Albert Heijn, zien we ook steeds meer dat fashion stores online bestellingen via de winkel afhandelen. Door middel van afhaalpunten, maar ook online orders die verzonden worden vanuit de winkel naar de klant. Hiermee wordt een win-win situatie gecreëerd voor de webshop en de winkel. De webshop hoeft minder voorraad aan te houden, terwijl de fysieke winkels profiteren van een extra verkoop. Met een correcte verzending van de goederen kan dan nog steeds de "vandaag besteld, morgen in huis" garantie in stand worden gehouden. Multichannel betekent wel een complex logistiek proces, waarbij er eigenlijk meerdere verkoopbronnen ontstaan, terwijl de totale voorraad goed moet worden bijgehouden om geen klanten teleur te stellen. Daarbij moet ten allen tijde de marge beheerd worden. Ook de retourstroom, vaak één van de minst efficiënte logistieke processen, moet zo goedkoop en snel mogelijk worden uitgevoerd. Bij een Multichannel strategie is daarom een goede softwareoplossing op maat nodig, omdat elk bedrijf andere wensen heeft om de verschillende kanalen in te vullen.

Heeft u een logistieke Multichannel uitdaging? Vertel het ons.

Referenties

  • Fritom Group
  • Verhoek Europe
  • Haluco
  • De Jong Verpakking
  • AA Drink
  • Frigologix
  • A Little Lovely Company
  • Temashop
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

Over WICS

WICS Logistics is een Nederlands softwarebedrijf, dat al sinds 1990 innovatieve logistieke software ontwikkelt en implementeert.

Logo WICS small

Contact

 Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  + 31 183 507020
 Havenstraat 32
     4251 BC Werkendam
   

Neem contact op

x

Schrijf je nu in voor onze
maandelijkse nieuwsbrief en
blijf op de hoogte van WICS!

Wij respecteren de privacy van alle gebruikers van onze site en we zorgen ervoor dat de persoonlijke informatie die u aan ons doorgeeft vertrouwelijk wordt behandeld.