0183 507020 |   info@wics.nl | Helpdesk
 0183 507020 |   info@wics.nl | Helpdesk

De logistieke verschillen & overeenkomsten tussen consumenten en zakelijke klanten

B2B B2C Logistics

De logistieke branche is continu in beweging. Voor de millenniumwisseling waren de logistieke stromen simpel: Vanaf de fabrikant werden grote pallets goederen naar de groothandel of retailers getransporteerd. De opkomst van webshops heeft grote veranderingen in dit landschap veroorzaakt. Webshops schieten namelijk uit de grond. Ook directe levering door de fabrikant aan de consument is in opkomst. In deze blog worden aan de hand van een klantcase, de verschillen en overeenkomsten tussen de logistiek naar consumenten en zakelijke klanten toegelicht.

New Cakes

New Cakes gebruikt sinds 2012 het Warehouse Management Systeem van WICS Logistics. New Cakes is een fabrikant van taartartikelen en levert aan zowel consumenten als zakelijke klanten. In 2004 begonnen zij met een eigen webshop voor consumenten. Het bedrijf groeide sindsdien explosief: Er kwam een webshop voor groothandels en er werden winkels geopend onder de naam 'De Leukste Taartenshop'. Inmiddels staat de teller op 11 fysieke winkels. Dit geeft nogal wat logistieke uitdagingen voor New Cakes. Wat zijn de verschillen en overeenkomsten tussen consumenten logistiek (B2C) en logistiek naar retailers / groothandels, de zakelijke klanten (B2B)? Bas van de Water, logistiek manager bij New Cakes, licht toe hoe deze processen verlopen bij de taartartikelen fabrikant.

  • New_Cakes_Consumenten_webshop
  • New_Cakes_Groothandel
  • New_Cakes_Retailers

 

Verschillen

 

Grootte van de orders

Het eerste verschil tussen B2C en B2B logistiek is de grootte van de orders. Een consument bestelt vaak 1 order met maximaal 3 orderregels. Een order van retailer / groothandel bestaat doorgaans uit grotere aantallen. New Cakes wil zoveel mogelijk aan de wensen van de klant voldoen, maar denkt ook slim na over besparing van leveringskosten. Van de Water: "In beide segmenten kan er per stuk besteld worden. Wel proberen we de B2B klanten aan te zetten tot het bestellen van volle verpakkingen door middel van prijsvoordeel."

Processen

Voor zowel B2C als voor B2B logistiek is een vloeiend proces van groot belang. Consumenten bestellen, zoals hierboven al beschreven is, kleine hoeveelheden en de stroom van uitgaande goederen is dan ook anders. Een consument krijgt meestal een doos (collo) als verpakkingsmateriaal, die wordt verzonden door met externe vervoerder. Bij een retailer of groothandel is dit vaak een pallet en dit wordt met eigen transport geregeld. Dat is een geheel andere vorm van logistiek. Wanneer deze door elkaar heen lopen, moeten de processen goed uit te voeren zijn door het personeel.

"Iedereen kan B2C lopen, maar niet iedereen B2B. We lopen de orders van B2C en B2B gelijktijdig, echter hebben we op de inpak afdeling wel een fysiek onderscheid gemaakt. Doordat het inpakproces van B2C veel dezelfde handelingen betreft, moet je dit ook anders benaderen om deze stroom efficiënter te kunnen verwerken. Maar ook is B2B fysiek zwaarder en is niet voor iedereen weggelegd", aldus van de Water.

Orderpicken

Efficiënt orderpicken is belangrijk in de logistieke kosten. Door slimme software te gebruiken, kunnen meerdere orders tegelijkertijd worden gelopen (Wavepicking). Het orderpicken kent binnen New Cakes verschillen tussen de B2B en B2C: "Voor B2C gebruiken we de wave strategie en de B2B lopen we in het algemeen order voor order. Alleen de B2B orders met weinig regels lopen we ook in wave."

Service

Consumenten en retailers / groothandels zitten met verschillende vraagstukken. Volgens de logistiek manager van New Cakes is het dan ook belangrijk om onderscheid te maken in serviceverlening tussen B2C en B2B: "We hebben daar een onderscheid in gemaakt. Vanzelfsprekend gaat het er bij de B2B kant wat zakelijker aan toe. Consumenten hebben ook vragen op het vlak van het gebruik van de producten."

 

Overeenkomsten

 

Transparantie

Binnen beide segmenten is transparantie een belangrijk begrip. De B2B klant wil de inslag van goederen kunnen plannen en dit is voor de consument eigenlijk niet anders. De consument wil weten wat er wanneer geleverd gaat worden en het liefst een voorkeursdatum aangeven. Van de Water: "Wij geven op de site voor zowel B2C en B2B met behulp van kleuren aan wat de voorraadstatus is van een artikel. Daarnaast ontvangt de klant een bevestiging als de order verstuurd gaat worden met een bijbehorende Track & Trace code. Ook geven we aan wat de levertijd is en werken we aan een systeem waarbij je een voorkeur verzenddag kan ingeven bij het bestellen."

Levertijd

Consumenten, maar ook de B2B klanten, willen steeds kortere levertijden en cut-off times. New Cakes speelt daar goed op in: "Voor ons is in ieder geval de levertijd voor groothandels en de winkels een stuk korter geworden. Daar moesten we ook wel in mee gezien de concurrentie en zijn we veel internationaler gaan opereren. Ook voor de consumenten zijn stappen gemaakt in de levertijd en ook de cut-off time, de grens van dezelfde dag nog verzenden, is een heel eind verschoven."

Wij bedanken Bas van de Water van New Cakes voor zijn medewerking aan deze blog.

 

Binnen WICS is het mogelijk om meerdere distributiestrategieën te voeren, zoals bij New Cakes. Of u nu fabrikant bent of logistiek dienstverlener, een webshop beheert of een combinatie hiervan: WICS denkt met u mee. Klik hier om contact op te nemen met ons.

Referenties

  • Fritom Group
  • Verhoek Europe
  • Haluco
  • De Jong Verpakking
  • AA Drink
  • Frigologix
  • A Little Lovely Company
  • Temashop
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

Over WICS

WICS Logistics is een Nederlands softwarebedrijf, dat al sinds 1990 innovatieve logistieke software ontwikkelt en implementeert.

Logo WICS small

Contact

 Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  + 31 183 507020
 Havenstraat 32
     4251 BC Werkendam
   

Neem contact op

x

Schrijf je nu in voor onze
maandelijkse nieuwsbrief en
blijf op de hoogte van WICS!

Wij respecteren de privacy van alle gebruikers van onze site en we zorgen ervoor dat de persoonlijke informatie die u aan ons doorgeeft vertrouwelijk wordt behandeld.