De explosieve groei van Triple A Logistics (klantcase)

Carel Triple A

Triple A Logistics is een logistiek dienstverlener gespecialiseerd in kledingdistributie. Het bedrijf is gevestigd in Middenmeer, met een locatie die speciaal is ingericht voor kledingdistributie. Vanwege de explosieve groei is er in 2014 al een uitbreiding geweest naast het eerste pand en is er nu tegenover het bestaande pand een nieuwe locatie gebouwd die per 1 augustus 2015 in gebruik is genomen. In december 2013 koos Triple A Logistics voor WICS. Carel Kral, directeur van de logistiek dienstverlener, legt uit wat WICS in de explosieve groei van Triple A Logistics betekent.

Een tekort aan moderne fashion logistiek

Triple A Logistics verzorgt de logistiek voor een aantal vooraanstaande Nederlandse kledingmerken. In de fashion branche was volgens Carel Kral een zwaar tekort aan moderne logistiek. Dat is de reden geweest dat hij zijn kennis en kunde die hij door de jaren heeft opgebouwd, onder andere als directeur Operations van Hermans Logistics Services en Noppies, wilde gaan toepassen op de fashion logistiek. Zo werd in 2012 Triple A Logistics opgericht.

Hij begon voor zichzelf in een paar oude graanschuren van zijn schoonvader. Er werd meteen gestart met het bouwen van een sorteermachine. Daar werden collectieleveringen verwerkt. Zijn eerste insteek was het ontzorgen van bedrijven: De 'seizoenskogel' verwerken zodat de onze klanten zich kunnen focussen op de hun corebusiness. Dat deed het bedrijf zo goed, dat klanten vroegen om de rest van de logistieke activiteiten over te nemen. Zo werden de activiteiten snel uitgebreid.

Enorme tegenslag

Dat was voor hem ook gelijk de reden om op zoek te gaan naar een WMS. Voor de seizoensuitlevering hadden ze een goed stuk software. Voor de dagelijkse business, de replenishment en de weborders, echter niet. Toen de software partner gevonden was waarmee ze gingen samenwerken, gebeurde iets totaals onverwachts. Op de dag dat ze zouden moeten beginnen met de implementatie, kregen ze een telefoontje dat de software leverancier failliet was. Voor Triple A Logistics was dat uiteraard een enorme tegenslag. De logistiek dienstverlener uit Middenmeer stond namelijk ineens voor een heus spagaat. Er was net een contract getekend met een grote nieuwe klant over het overnemen van hun logistiek en alles was in kannen in kruiken. De handtekeningen waren gezet, maar er was geen softwareleverancier meer. Ook nieuwbouw van het pand was toen al in volle gang en er moest halsoverkop geschakeld worden. Hij moest met spoed op zoek naar een nieuwe leverancier.

 

Foto van het eerste pand van Triple A Logistics:Triple A Logistics eerste pand

 

De goede klik

De directeur van Triple A Logistics zegt daarover: "Ik heb met 3 software partijen om de tafel gezeten, waar ik volledig blanco inging. Met WICS had ik direct een goede klik. Dat kwam door wat ik wilde en wat WICS aangaf te kunnen, goed in lijn lag met elkaar. Daarnaast was de snelheid uiteraard van cruciaal belang en WICS beloofde de deadline te halen. In december 2013 vonden de gesprekken plaats, 1 januari 2014 wilden we implementeren en 1 maart in dat jaar moesten we live. Uiteraard ging dat niet zonder strubbelingen, bij een project van die omvang kan dat in mijn ogen ook niet. Maar alles is opgelost, waardoor de eerste klant voor de deadline live kon."

"Processtappen binnen onze wensen"

Vervolgens werd in juli 2014 de sorter aangesloten op WICS, is Triple A Logistics alweer een tijdje live met hangende kleding en er komt steeds meer bij. Carel Kral: "Bij ons is het erg belangrijk dat alle (nieuwe) processtappen binnen onze wensen passen en dat alles door ons goed bestuurbaar en benaderbaar is binnen de software. Dat is grotendeels mogelijk en voor datgene wat we zelf niet kunnen, ondersteunt WICS. We leggen de lat erg hoog en daardoor eisen we ook heel veel van ons systeem. We krijgen hierdoor ook veel van het systeem en dat is ook de reden dat we zo snel groeien. We hebben geen verkoopapparaat, maar doordat we zeer kwalitatief werk leveren, krijgen we elke maand wel weer een nieuwe aanvraag binnen. Dat komt doordat we doen wat we beloven. Dat is het belangrijkste, naast de rol van prijs uiteraard. Daarvoor hebben we een goed systeem en een flexibele partner voor nodig. Daar zijn we zeker tevreden over."

Flexibiliteit

Daarnaast geeft Kral aan dat met de relatief kleine organisatie die WICS is, altijd maatwerk kan worden gerealiseerd. De directeur van Triple A Logistics: "Dat merkten we bijvoorbeeld bij de koppeling met onze sorter, die is er niet standaard. Er zijn in het verleden vast genoeg koppelingen gerealiseerd, maar het is altijd net even iets anders. Toch kunnen jullie een dergelijke koppeling voor ons realiseren. Stel dat ik dat wil met een groot ERP, dan heb ik daar enorm veel consultants voor nodig die allemaal weer eigen ideeën hebben en daar hun eigen invulling aan geven. Dat maakt het juist weer complexer. Daarin merk ik het voordeel van een relatief kleine organisatie als WICS. Flexibiliteit is voor mij cruciaal. Klanten eisen van mij dat ik snel kan schakelen en een dergelijke instelling eis is daarmee ook van mijn leverancier."

 

Kort filmpje van de verregaande automatiseerde operatie van Triple A Logistics:

 

Zowel snelheid als kwaliteit

Het belangrijkste resultaat dat door Kral gezien wordt, is dat mede door het systeem de kwaliteit hoog wordt gehouden. De uitleverperformance, zowel op het gebied van snelheid als op kwaliteit, is voor het bedrijf cruciaal en dat wordt bereikt door een volledige automatisering van de processen. Het bedrijf uit Middenmeer verwerkt zowel B2B en B2C orders voor de fashion, maar de mensen merken hier weinig van in het proces. Carel Kral: "Via de scanners krijgen de mensen in het magazijn andere opdrachten in hun scanners, over bijvoorbeeld het type en de grootte van de doos. Maar kwalitatief zijn de processen niet anders. De software stelt een andere pakbon samen en het retourproces verschilt, maar logistiek gezien is het niet anders. De vervoerders zijn gekoppeld aan de order en worden pas aan de paktafel zichtbaar. Voor het orderproces maakt dat het niet uit of een order door Post NL of DHL wordt afgehaald."

Doelstelling

Triple A Logistics realiseert steeds meer activiteiten. Er werd begonnen met collectieleveringen aan winkels met liggende kleding en vervolgens is er uitgebreid naar replenishment met liggende kleding. Replenishment wil zeggen dat ook buiten de collectieleveringen om winkels aangevuld worden. Vervolgens is replenishment met hangende kleding gerealiseerd. Een volgende logische stap zou zijn: reconditioneren. Reconditioneren houdt bijvoorbeeld in: het aanbrengen van hangers in de kleding, strijken, stomen, hoezen en knopen zetten. Zo groeit het bedrijf enorm hard.

Carel Kral eindigt met een mooie doelstelling: "Met die nieuwe activiteiten kunnen we het totaalpakket aanbieden en daarmee onze doelstelling behalen: het beste logistieke fashion centrum van Nederland worden."

 

Wij bedanken Carel Kral van Triple A Logistics voor zijn medewerking aan deze klantcase.

Geïnspireerd door deze case? Klik hier om contact op te nemen met ons.

Referenties

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

Over WICS

WICS Logistics is een Nederlands software bedrijf, dat een totaaloplossing voor het automatiseren van logistieke processen biedt.

Contact

 Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  + 31 183 507020
 Havenstraat 32
     4251 BC Werkendam
   

Neem contact op

x

Schrijf je nu in voor onze
maandelijkse nieuwsbrief en
blijf op de hoogte van WICS!

Wij respecteren de privacy van alle gebruikers van onze site en we zorgen ervoor dat de persoonlijke informatie die u aan ons doorgeeft vertrouwelijk wordt behandeld.