+31 183 507020 |   info@wics.nl | Helpdesk
+31 183 507020 |   info@wics.nl | Helpdesk

De rol van het WMS binnen een productieomgeving (klantcase)

United Soft Drinks

In 2006 koos United Soft Drinks (USD) voor het WMS van WICS. USD is een vooraanstaande Nederlandse producent van softdranken, sportdranken, siropen en mineraalwater. Zo voert USD naast diverse huismerken voor grote supermarkten, de merken AA-drink, Raak, Bar-le-Duc en London. Filip de Groote, hoofd automatisering, licht toe wat het WMS betekent binnen het bedrijf.

Over USD

Rond de 100 medewerkers verzorgen vanuit de fabrieken in Utrecht en Goor productontwikkeling, inkoop, productie, verkoop en distributie binnen United Soft Drinks. USD is een echt productiebedrijf: van grondstof tot eindproduct. De machines kunnen op volle toeren draaien terwijl er slechts een enkele operator nodig is.

Verplichte Tracking & Tracing

Aanleiding voor het zoeken van een WMS was de verplichting die een grote Nederlandse supermarkt eiste 2006: Volledige Tracking & Tracing met SSCC-labels en EDI-berichten. Wanneer vrachtwagens richting het DC van de supermarkt gingen, moest ineens van tevoren al een EDI-bericht worden gestuurd, met daarop de palletspecificaties, de producten, batchnummers en THT datum. Na verloop van tijd is deze informatie voor haast alle klanten meegegeven.

Toen na de beslissing voor het nieuwe WMS in 2006 het hoofd automatisering vrij plots vertrok, werd Filip de Groote aangesteld in deze functie. Filip de Groote is dus zelf niet betrokken geweest bij het keuzetraject. United Soft Drinks heeft een zelfbouw ERP, net als WICS ontwikkeld in de programmeertaal Progress. Filip De Groote is Progress ontwikkelaar en was dus thuis in de taal van WICS, waardoor hij snel kennis kon opdoen. De implementatie heeft hij samen met WICS consultant Fred van den Boogaard verzorgd.

Van productie naar opslag

Voor de logistieke afhandeling wordt WICS gebruikt. Productielogistiek werkt vaak net iets anders dan reguliere logistieke dienstverlening. Bij productiebedrijven begint het logistieke proces met een "interne inslag" na productie.

Elke pallet met gereed product die van de band loopt bij USD, krijgt van de machine een uniek SSCC- label met de benodigde informatie, dat wordt meegegeven aan WICS. De pallets die de machines hebben geproduceerd worden direct aangemeld in het WMS. Heftruckchauffeurs zien de wegzetopdrachten realtime verschijnen in hun scanners. De heftrucks pakken de pallets op met dubbele vorken en scannen de SSCC-labels vanuit de cabine ter controle en registratie. Het WMS controleert achteraf of de wegzetlocatie toegestaan is, afhankelijk van de productsectie. De exacte locatie is omwille de snelheid, naar eigen inzicht van de chauffeurs te bepalen. Dankzij het scannen heeft USD een volledige tracking & tracing gerealiseerd van het gereed product. Van elke order is te vinden welke pallets daarbij zijn uitgeleverd, waar deze pallets hebben gestaan, de verplaatsingen die er zijn geweest binnen het magazijn en wanneer en door welke machine deze zijn geproduceerd.

Een aantal foto's van het magazijn:
  • image1
  • image2
  • image3
  • image4
  • image5
  • image6

Voornamelijk bulk picking

Zodra de verkooporders het WMS inlopen kunnen deze gepland worden om te picken. Er worden voornamelijk volle pallets gedistribueerd, waardoor het vaak bulk picking betreft. De heftruckchauffeurs krijgen hun pickopdrachten binnen via de truckterminal. Door de meerdere magazijnen van USD, worden de opdrachten gesplitst en toegekend aan de chauffeurs die daarvoor verantwoordelijk zijn. Doordat WICS multiwarehouse kan werken, werd bijvoorbeeld ook een tijdelijk magazijn in Nieuwegein ingericht door Filip de Groote.

Collo pick komt slechts voor bij het orderpicken voor orders van de webshop en bij promotie voor benzinepompen / sportkantines door vertegenwoordigers van United Soft Drinks.

Resultaten en doelstelling

Filip de Groote heeft veel geïnvesteerd in de kennis van WICS: "De hele productie is afhankelijk van WICS, dus ik wil problemen ook zelf kunnen oplossen. Vanmorgen werd ik bijvoorbeeld om half 8 gebeld, toen konden ze niet scannen in Goor. Dat lag niet aan WICS, maar omdat de verbinding even verbroken was tussen Utrecht en Goor. Omdat toen precies werd gekeken werd of er een pallet van de lijn kwam, gaf WICS een foutmelding. Ik heb zelf gezorgd dat de verbinding werd hersteld, zodat zij weer verder konden. Als je netjes en correct werkt, gaat het altijd goed in WICS."

Daarnaast maakt USD zelf rapportages uit de databases, waardoor ze inzicht krijgen in KPI's. Volgens Filip de Groote wordt ook de ruimte effectiever benut: "Vroeger werd aan het einde van de productiedag een lint om de voorraad van het gereed product gezet. Nu krijgt het een aparte locatie en weet WICS waar het staat."

De doestelling voor de toekomst op het gebied van automatisering, is het scannen en registreren van inkomende goederen door middel van scannen in het WMS.

Wij bedanken Filip de Groote van United Soft Drinks voor zijn medewerking aan deze klantcase.

Geïnspireerd door deze case? Klik hier om contact op te nemen met ons.

Referenties

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

Over WICS

WICS Logistics is een Nederlands software bedrijf, dat een totaaloplossing voor het automatiseren van logistieke processen biedt.

Contact

 Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  + 31 183 507020
 Havenstraat 32
     4251 BC Werkendam
   

Neem contact op

x

Schrijf je nu in voor onze
maandelijkse nieuwsbrief en
blijf op de hoogte van WICS!

Wij respecteren de privacy van alle gebruikers van onze site en we zorgen ervoor dat de persoonlijke informatie die u aan ons doorgeeft vertrouwelijk wordt behandeld.