Samengestelde artikelen: dit zijn de opties

Samengestelde artikelen: dit zijn de opties

Veel logistieke dienstverleners (of e-Fulfilment partijen) en webshops, maar ook groothandelaren, hebben ermee te maken: samengestelde artikelen. Het efficiënt verwerken hiervan wordt nog wel eens onderschat. Hoe werkt dit nu precies in de logistieke afhandeling? Welke keuzes zijn er? Bij welke (samenstellingen van) artikelen houd je welke voorraad bij? Lees er alles over in deze blog.

Wat wordt verstaan onder een samengesteld artikel?

Een samengesteld artikel is als het ware een bundel van artikelen, waarbij de onderlinge samenhang van de artikelen wordt bewaard. In de Magento2 webshop zien we hieronder bijvoorbeeld een zogenaamd 'grouped product'. De fruitmand bestaat uit een mand met een aantal stukken fruit.

Samengesteld artikel fruitmand

 

Componenten

Binnen deze categorie bestaat de mogelijkheid om componenten wel of niet los te verkopen. Wanneer de componenten ook los verkocht worden als artikel, heeft dit vanzelfsprekend als gevolg dat het aantal volledig leverbare fruitmandjes afneemt. Het blijft dus een strategische keuze. Deze keuze heeft ook gevolgen voor het samenstellen van het eindproduct.

Samengesteld op voorraad

Voor het samenstellen van het eindproduct zijn er 2 opties mogelijk: Bij ‘samengesteld op voorraad’ worden de artikelen eerst geproduceerd, alvorens ze in hun geheel worden opgenomen in de voorraad. Dit wordt in de productielogistiek ook wel 'kitting' genoemd. Wanneer er een order wordt aangemaakt, vraagt de pickbon of scanner alleen om dit samengestelde artikel en niet om de componenten. De voorraad die wordt bijgehouden is die van het samengestelde artikel.

In de blogafbeelding zijn allemaal voorgeproduceerde fruitmanden te zien. Deze worden als geheel verkocht, de componenten kunnen niet los worden verkocht, tenzij het proces 'ontkitting' wordt toegepast. Dan worden de fruitmanden weer opgedeeld in de aparte componenten en de fruitmanden afgeboekt uit de voorraad. De aparte componenten worden vervolgens weer in voorraad opgeboekt.

Samengesteld bij picking

Daarnaast is er de mogelijk om een samengesteld artikel pas bij het uitvoeren van een orderpickopdracht samen te stellen. Dit samengestelde artikel wordt als zodanig nooit op voorraad genomen. Op het moment dat een order wordt uitgevoerd, worden de componenten afgeroepen. De pickbon of scanner laat dan een componentenlijst zien met de samenstelling van het samengesteld artikel.

Daarnaast is er de keuze om de component op de pakbon te tonen of niet. Bij een losse handleiding die wordt toegevoegd bij een smartphone is het wellicht netter om deze te verbergen op de pakbon, maar bij de fruitmand zijn de componenten wél van toegevoegde waarde. 

“De échte uitdaging komt kijken bij multicollo artikelen”

'Multicollo' artikelen

Uiteindelijk is het bovenstaande goed vorm te geven in de software, in ieder geval voor een WMS. De échte uitdaging komt kijken bij zogenaamde ‘multicollo' artikelen. Dit zijn artikelen die uit meerdere dozen bestaan. Dit is mogelijk bij bijvoorbeeld de verkoop van een tuinset, bestaande uit component 'tuintafel' en 4 maal de component 'stoel'. Stel dat de component 'tafel' uit 2 dozen bestaat met daarin het tafelblad / de poten. De component 'stoel' bestaat uit 2 dozen per stuk, met de zitting en het frame. Bij voorkeur wordt elke doos gescand tijdens het orderpicken / de ordercontrole om fouten te voorkomen. Vanuit het oogpunt van logistiek moet van elke eenheid als voorraad te publiceren zijn.

Voor het voorraadbeheer is dit echter niet wenselijk. Het gevaar wanneer de poten, het tafelblad, de zitting en het frame worden opgenomen als extra component, is dat het gekoppelde pakket (het ERP of de webshop) deze onderdelen in de voorraad terugziet, terwijl je deze uiteraard niet los verkoopt. In het WMS zul je dus deze artikelen moeten onderdrukken. De daadwerkelijke component 'tafel' en 'stoel' moeten door het WMS naar het externe pakket worden teruggekoppeld, zodat de voorraad van tuinset correct is. Voor het afdrukken van de Track & Trace labels is het in ieder geval handig te kunnen kiezen hoe veel verzendlabels er gewenst zijn. Een volwassen Warehouse Management Systeem houdt daar normaalgesproken rekening mee.

Wilt u uw vraagstuk voorleggen aan ons? Neem contact op.

Referenties

  • Fritom Group
  • Verhoek Europe
  • Haluco
  • De Jong Verpakking
  • AA Drink
  • Frigologix
  • A Little Lovely Company
  • Temashop
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

Over WICS

WICS Logistics is een Nederlands softwarebedrijf, dat al sinds 1990 innovatieve logistieke software ontwikkelt en implementeert.

Contact

 Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  + 31 183 507020
 Havenstraat 32
     4251 BC Werkendam
   

Neem contact op

x

Schrijf je nu in voor onze
maandelijkse nieuwsbrief en
blijf op de hoogte van WICS!

Wij respecteren de privacy van alle gebruikers van onze site en we zorgen ervoor dat de persoonlijke informatie die u aan ons doorgeeft vertrouwelijk wordt behandeld.