+31 183 507020 |   info@wics.nl | Helpdesk
+31 183 507020 |   info@wics.nl | Helpdesk

Samengestelde artikelen: dit zijn de opties

Samengestelde artikelen: dit zijn de opties

Veel logistieke dienstverleners (of e-Fulfilment partijen) en webshops, maar ook groothandelaren, hebben ermee te maken: samengestelde artikelen. Het efficiënt verwerken hiervan wordt nog wel eens onderschat. Hoe werkt dit nu precies in de logistieke afhandeling? Welke keuzes zijn er? Bij welke (samenstellingen van) artikelen houd je welke voorraad bij? Lees er alles over in deze blog.

Wat wordt verstaan onder een samengesteld artikel?

Een samengesteld artikel is als het ware een bundel van artikelen, waarbij de onderlinge samenhang van de artikelen wordt bewaard. In de Magento2 webshop zien we hieronder bijvoorbeeld een zogenaamd 'grouped product'. De fruitmand bestaat uit een mand met een aantal stukken fruit.

Samengesteld artikel fruitmand

 

Componenten

Binnen deze categorie bestaat de mogelijkheid om componenten wel of niet los te verkopen. Wanneer de artikelen ook los verkocht worden, heeft dit vanzelfsprekend als gevolg dat het aantal volledig leverbare fruitmandjes afneemt. Het blijft dus een strategische keuze. Deze keuze heeft ook gevolgen voor het samenstellen van het artikel.

Samengesteld op voorraad

Voor het samenstellen van het eindproduct zijn er 2 opties mogelijk: Bij ‘samengesteld op voorraad’ worden de artikelen eerst geproduceerd, alvorens ze in hun geheel worden opgenomen in de voorraad. Dit wordt in de productielogistiek ook wel 'kitting' genoemd. Wanneer er een order wordt aangemaakt, vraagt de pickbon of scanner alleen om dit artikel en niet om de componenten. De voorraad die wordt bijgehouden is die van het samengestelde artikel.

In de blogafbeelding zijn allemaal voorgeproduceerde fruitmanden te zien. Deze worden als geheel verkocht, de componenten kunnen niet los worden verkocht, tenzij het proces 'ontkitting' wordt toegepast. Dan worden de fruitmanden weer opgedeeld in de aparte componenten en de fruitmanden afgeboekt. De aparte componenten worden vervolgens weer in voorraad opgenomen.

Samengesteld bij picking

Daarnaast is er de mogelijk om een samengesteld artikel pas bij het uitvoeren van een orderpickopdracht samen te stellen. Dit artikel wordt als zodanig nooit op voorraad genomen. Op het moment dat een order wordt uitgevoerd, worden de componenten afgeroepen. De pickbon of scanner laat dan een soort stamboom zien. Dit wordt veel gebruikt voor bijvoegingen van bijvoorbeeld handleidingen. Voor deze optie mag het artikel geen ‘voorraad bijhouden’. Waar het in het geval van de handleiding wellicht netter is om het te verbergen, is het bij de fruitmand wel van toegevoegde waarde.

“De échte uitdaging komt kijken bij multicollo artikelen”

Facturatie

Wanneer een samengesteld artikel wordt geproduceerd door de logistiek dienstverlener, is het uiteraard wenselijk dat dit in de facturatie terugkomt. Veel bedrijven werken met (onder andere) facturatie per pickregel. Wanneer de samenstelling tijdens picking wordt uitgevoerd, worden de componenten als pickregels gezien en gefactureerd.

'Multicollo' artikelen

Uiteindelijk is het bovenstaande goed vorm te geven in software, in ieder geval voor een WMS. De échte uitdaging komt kijken bij zogenaamde ‘multicollo' artikelen. Dit zijn artikelen die uit meerdere dozen bestaan. Wanneer je bijvoorbeeld een tuinset verkoopt waarbij zelfs de diverse componenten uit meerdere collo (dozen) bestaan, wil je bij voorkeur elke collo scannen tijdens het orderpicken / ordercontrole om fouten te voorkomen. Dan ontstaat er een conflict tussen voorraadbeheer en logistiek. Vanuit het oogpunt van logistiek zou elke eenheid gescand moeten worden, zoals alle goederen te traceren zijn.

Voor het voorraadbeheer is dit echter niet wenselijk. Het gevaar wanneer de collo wordt opgenomen als extra component, is namelijk dat het gekoppelde pakket (het ERP of de webshop) de collo als artikel in de voorraad terugziet. Dit artikel is echter niet bekend. De daadwerkelijke component wordt vervolgens niet goed teruggekoppeld, waardoor de voorraad van de componenten niet klopt.

Dit is op maar één manier op te lossen: In de terugkoppeling van voorraad zou middels business rules de collo moeten worden onderdrukt. Per organisatie zal echter gekeken moeten worden hoe dit vraagstuk het beste ingevuld kan worden. Voor het afdrukken van de verzendlabels is het in ieder geval handig te kunnen kiezen hoe veel collo labels er gewenst zijn. Een volwassen Warehouse Management Systeem houdt daar normaalgesproken rekening mee.

Wilt u uw vraagstuk voorleggen aan ons? Neem contact op.

Referenties

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

Over WICS

WICS Logistics is een Nederlands softwarebedrijf, dat al sinds 1990 innovatieve logistieke software ontwikkelt en implementeert.

Contact

 Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  + 31 183 507020
 Havenstraat 32
     4251 BC Werkendam
   

Neem contact op

x

Schrijf je nu in voor onze
maandelijkse nieuwsbrief en
blijf op de hoogte van WICS!

Wij respecteren de privacy van alle gebruikers van onze site en we zorgen ervoor dat de persoonlijke informatie die u aan ons doorgeeft vertrouwelijk wordt behandeld.