0183 507020 |   info@wics.nl | Helpdesk
 0183 507020 |   info@wics.nl | Helpdesk

De bezorgopties in kaart: wat wil de consument?

Bezorger foto

Het bezorgproces is één van de belangrijkste aspecten van het online winkelen. Snelle, goede en levering op maat; hierin kan een webshop zich zeker onderscheiden. Als we kijken naar het online koopgedrag wordt de consument steeds veeleisender. Er wordt steeds meer verwacht van de logistiek achter webshops. De klant wil bepalen waar en wanneer een pakketje geleverd wordt. Wat zijn de bezorgopties en wat houdt dit in voor de webshops? Lees het hier.

Afhaalpunten

De tijd dat een pakketje alleen aan huis kon worden bezorgd, is nu wel voorbij. Afhaalpunten worden steeds meer gebruikt en er komen er ook meer en meer bij. Vervoerder PostNL heeft inmiddels meer dan 2.600 locaties om pakketjes af te halen, UPS volgt met 1.400 afhaalpunten. Daarnaast opende DHL zijn 1000ste afhaalpunt in oktober 2014. Dit aantal blijft alleen maar groeien, omdat het een win-win situatie is voor de consument en de webshop. De consument kan een eigen tijdstip kiezen om het pakket af te halen. Hiermee hoeft de consument niet een dag thuis te blijven om te wachten op het pakketje. Bovendien zal hij of zij teleurgesteld zijn wanneer de bestelling niet in ontvangst kan worden genomen. Maar ook voor de webshop biedt dit een enorm voordeel. Als de consument niet thuis is, moet de pakketvervoerder weer terugkomen om de bestelling af te leveren. Dit zorgt weer voor een stijging van de bezorgkosten. Meestal wordt een pakket bij de buren afgeleverd, zodat die kosten wel voorkomen worden. Maar dan nog is het efficiënter om 10 pakketten af te laten leveren op één locatie, dan langs 10 consumenten te moeten.

Afhaalkluizen

Naast afhaalpunten, komen er ook steeds meer afhaalkluizen. Zo is de supermarktketen Spar een pilot gestart met afhaalkluizen op het hoofdkantoor in oktober 2014. Medewerkers kunnen online een bestelling plaatsen, waarna een lokale winkel de bestelling aflevert bij de kluis. Wanneer dit initiatief succesvol blijkt, gaat de Spar kluizen plaatsen voor consumenten. De verwachting is dat meer supermarkten dit gaan overnemen. Ook PostNL heeft op 9 grote NS-stations in Nederland afhaalkluizen geplaatst. Het begon met een pilot in 2012 op het NS-station in Almere, waar 89% van de klanten tevreden was en 95% de kluis opnieuw zou willen gebruiken. Het voordeel van afhaalkluizen is dat de consument 24/7 een pakket kan ophalen. DHL is bezig met kluizen voor consumenten, die aan huis kunnen worden geplaatst. Of dit echter aanslaat, zal de toekomst moeten uitwijzen.

Tijdstip

Bezorgen op maandag tot en met vrijdag tussen 9 en 5 is inmiddels dan ook aardig achterhaald. De grootste vervoerders bieden al avondbezorging, zaterdagbezorging en PostNL zelfs zondagsbezorging. Ook het bezorgen binnen tijdvakken van vier uur wordt door vervoerders steeds meer toegepast. Toch blijft een dagdeel thuisblijven voor een online bestelling vaak frustrerend. Tussendoor naar de winkel zit er dan niet in, want dan zul je als consument zien dat de bezorger precies komt als je weg bent.

Wat wil de consument?

Afhaalmogelijkheden bieden een goed alternatief, want het grootste deel (92%) vindt toch thuisbezorging de belangrijkste optie die een webshop moet bieden. Dit blijkt uit het onderzoek dat uitgevoerd is door een promovendus aan de Vrije Universiteit, dat al voor eerdere blogs over online koopgedrag (Cut-off times van webshops & de invloed van nee-verkopen) is gebruikt. Toch is er ook goed nieuws voor alternatieve bezorgmethoden: bijna 70% van de Nederlanders geeft de hoogte van bezorgkosten prioriteit boven het kiezen van een tijdsvak of de snelheid van de levering. De kosten zijn erg belangrijk voor de Nederlandse online shopper. Als een webshop bezorgkosten kan besparen door middel van een afhaalpunt of een afhaalkluis, kun je de consument dan niet een deel van dat voordeel toekennen? Bijvoorbeeld een deel van de bespaarde kosten als korting incalculeren, wanneer een consument afhaalt. Op die manier worden klanten getriggerd om een bestelling af te halen, terwijl kosten voor zowel de webshop als de consument worden verlaagd. Daarmee creëer je een win-win situatie.

Voor webshops:

Een goede integratie met vervoerders is essentieel om in te spelen op de behoeften van de klant. Daarnaast is een flexibel Warehouse Management Systeem nodig om de logistiek met vervoerders te verbinden. WICS Logistics werkt met de vervoersmodule Paazl, die alle vervoerders koppelt in één dienst. Meer weten? Neem contact op met ons.

Referenties

  • Fritom Group
  • Verhoek Europe
  • Haluco
  • De Jong Verpakking
  • AA Drink
  • Frigologix
  • A Little Lovely Company
  • Temashop
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

Over WICS

WICS Logistics is een Nederlands softwarebedrijf, dat al sinds 1990 innovatieve logistieke software ontwikkelt en implementeert.

Logo WICS small

Contact

 Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  + 31 183 507020
 Havenstraat 32
     4251 BC Werkendam
   

Neem contact op

x

Schrijf je nu in voor onze
maandelijkse nieuwsbrief en
blijf op de hoogte van WICS!

Wij respecteren de privacy van alle gebruikers van onze site en we zorgen ervoor dat de persoonlijke informatie die u aan ons doorgeeft vertrouwelijk wordt behandeld.