0183 507020 |   info@wics.nl | Helpdesk
 0183 507020 |   info@wics.nl | Helpdesk

Hoe verlaag je structureel kosten in het retourproces?

Hoe verlaag je structureel kosten in het retourproces?

Retourlogistiek. Dit logistieke proces, ook wel reserve logistics genoemd, bezorgt veel logistiek managers slapeloze nachten. Ook voor e-Fulfilment partijen, die de logistieke afhandeling voor webshops verzorgen, is het retourproces enorm belangrijk. Het retourneren van een online aankoop is voor de consument vaak gratis, waardoor de totale kosten van een retourzending voor de rekening van de webshop komen. Hoe breng je structureel deze kosten terug?

Het gratis retouren

Veel webshops werken naast gratis verzending ook met gratis retourneren. Hierdoor kunnen de kosten hoog oplopen. In de fashion industry worden zelfs retourpercentages van 30% - 50% genoemd, met name bij dameskleding. De gratis retouroptie is echter in het beslissingsproces van de consument essentieel, zo blijkt uit onderzoek.

Marketingprofessor en hoofdonderzoekster Amanda Bower onderzocht namelijk bij een geselecteerd aantal webshops de effecten van betaalde en gratis retouren op klantretentie. Uit het onderzoek bleek dat mensen die een product ooit op eigen kosten terugstuurden in de jaren daarna veel minder (75 tot 100 procent) aankopen deden bij de shop in kwestie. De uitgaven van mensen die ooit gratis retourneerden namen bij dezelfde webwinkel juist flink toe (158 tot 457 procent). Reden hiervoor is de ontevredenheid bij een klant, als zij ooit hebben betaald voor het retourneren van een product, terwijl het niet gebruikt is. Betaald retourneren lijkt dan ook geen optie.

Het voorkomen van retouren

Beter is het om retouren te voorkomen. Geef een uitgebreide productbeschrijving bij met name de meer technische producten, zodat de consument weet wat hij of zij krijgt. Bij kleding komt het vaak voor dat er meerdere maten worden besteld. Maattabellen kunnen bij de keuze van de klant helpen. Zorg ervoor dat de kleuren goed overkomen en geef een goede visualisatie met bijvoorbeeld een 360 graden perspectief. Ook hoge kwaliteit foto's ondersteunen de consument in een juist keuze van een product, vooral wanneer gebruikt wordt gemaakt van een zoomfunctie. Dat kan op voorhand een goed beeld geven van het product. Voorkomen is immers beter dan genezen. Meer tips zijn te vinden in deze blog van Emerce.

Het behandelen van retouren

Uiteindelijk zijn niet alle retouren te voorkomen. Belangrijk is wel dat de kosten hiervan zo laag mogelijk worden gehouden. Zorg dat het logistiek proces hierop is ingericht. Een strak ingericht retourproces kan kosten besparen. Door verschillende standaard stappen te ondernemen bij iedere retourzending, kunnen deze snel worden afgehandeld. Er zijn veel redenen die genoemd kunnen worden voor het terugsturen van een artikel. Kan het product (na eventuele reparatie) terug de voorraad in of moet het worden afgeschreven? Dit zijn vragen die gestandaardiseerd moeten worden om het proces zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Met het voorkomen en accuraat behandelen kunnen kosten structureel worden teruggebracht.

Retourenmodule (RMA)

In WICS zijn voor retouren vraagpaden in te richten, waarmee bij elke retour een verwerkingsproces bepaald kan worden. Is het artikel verkeerd, beschadigd, defect of incompleet? Bij elke stap volgt weer een andere vervolgstap, om het product terug op voorraad te plaatsen, het product te laten herstellen of om een nieuwe order in te schieten.

Hieronder volgen twee screenshots uit de WICS RMA module. De screenshots laten een voorbeeld van een vragenpad zien. De mogelijke vragen / antwoorden en welke vervolgvragen daaraan vasthangen, zijn naar eigen wens in te richten door middel van sjablonen.

  • RMA1
  • RMA2

Meer weten? Neem contact op met ons.

Referenties

  • Fritom Group
  • Verhoek Europe
  • Haluco
  • De Jong Verpakking
  • AA Drink
  • Frigologix
  • A Little Lovely Company
  • Temashop
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

Over WICS

WICS Logistics is een Nederlands softwarebedrijf, dat al sinds 1990 innovatieve logistieke software ontwikkelt en implementeert.

Logo WICS small

Contact

 Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  + 31 183 507020
 Havenstraat 32
     4251 BC Werkendam
   

Neem contact op

x

Schrijf je nu in voor onze
maandelijkse nieuwsbrief en
blijf op de hoogte van WICS!

Wij respecteren de privacy van alle gebruikers van onze site en we zorgen ervoor dat de persoonlijke informatie die u aan ons doorgeeft vertrouwelijk wordt behandeld.