Fuji Logistics & WICS: een jaar later (klantcase)

Fuji Logistics & WICS: een jaar later

Fuji Logistics heeft een wereldwijd netwerk van agenten en 43 eigen kantoren, wat het bedrijf een betrouwbaar logistiek partner maakt. Het van oorsprong Japanse bedrijf heeft een logistiek centrum van ruim 7.000 m² en is centraal gelegen tussen Schiphol en Rotterdam. Een jaar geleden werd het bedrijf klant van WICS en General Manager Edwin Gerritse van Fuji Logistics vertelt over het gehele traject in deze uitgebreide klantcase.

Wat doet Fuji Logistics?

Fuji Logistics biedt opslag & voorraadbeheer, uitgebreide VAL & VAS activiteiten en dat alles is mogelijk onder douane toezicht. Het bedrijf uit Sassenheim, met 17 fulltimers in dienst, handelt ook alle douane formaliteiten af, waarbij ook fiscale vertegenwoordiging mogelijk is. Logistiek vindt plaats over zowel de weg en het water, als door de lucht.

Vierde implementatie

Edwin Gerritse is een ervaren WICS gebruiker en heeft al bij verschillende bedrijven WICS geïmplementeerd: "Dit is mijn vierde WICS implementatie, waarvan ik er één zal toelichten. In 1999 werkte ik als directeur bij een logistiek dienstverlener die de op een na grootste producent van computerchips als opdrachtgever had. Daar zijn we gaan praten met alle grote softwareleveranciers voor de aanschaf van een WMS. Daarbij hadden we meetings in prachtige meetingrooms met grote flatscreens aan de muur, wat toen in die tijd best bijzonder was. Alles was overweldigend. Daar stond echter ook een hele hoge prijs tegenover."

Hij vervolgt: "Toen realiseerde ik me: een tijdje terug heb ik met WICS gesproken en die hadden toen een heel zinnig verhaal over een WMS. Ik dacht: dat is een kleinere speler, laat ik daar eens mee gaan praten. Die hebben we uitgenodigd en nog voor de Millenium bug is WICS succesvol geïmplementeerd.

Ondanks die 'grote jongens' hadden we dus toch voor WICS gekozen. De douane module was toen nog niet helemaal naar ons zin. Daarin hebben we meegedacht en we hebben samen met WICS de gesprekken met de douane gevoerd. Fred van den Boogaard was consultant en wij waren zijn eerste klant. Dat vertelde hij pas later. Daar hadden we niets van gemerkt en binnen no time hebben we alles opgetuigd. Fred van den Boogaard, nog steeds werkzaam als WICS consultant, weet het nog als de dag van gisteren: "Het was spannend, mijn eerste implementatie en door de Y2K (Millenium bug probleem, red.) was de deadline in ieder geval een duidelijke. Qua logistiek was het allemaal niet zo ingewikkeld, maar met een douanevergunning was het toch wel een pittige. Daar had ik dus geen kaas van gegeten. Gelukkig de klant wel en de hulp van de accountmanager bij de douane heeft de rest gedaan."

Traject Fuji Logistics

Tegenwoordig is Edwin Gerritse werkzaam voor Fuji Logistics en na een lang traject, werd eind juni 2014 een handtekening gezet onder het contract voor het WICS WMS voor de logistiek dienstverlener uit Sassenheim. Gerritse zegt hierover: "Bij Fuji Logistics heb ik vooral op de achterbank gezeten en de mensen laten besluiten: wat vinden jullie? Ik had meerdere aanbiedingen meegenomen, in totaal 5. Ik wist wel wat wij aan WICS hebben, maar ik wilde de mensen laten beslissen. Qua functionaliteit sprong WICS erbovenuit en na twee referentiebezoeken en een aantal demo's is voor WICS gekozen. Dat was een uitgebreid traject. De besluitvorming in de Japanse cultuur is namelijk erg zorgvuldig."

Waarom WICS?

Waarom voor WICS werd gekozen bij Fuji Logistics? "Eén van de grootste voordelen, is dat het WMS modulair opgebouwd. Als je iets niet nodig hebt, hoef je dat niet aan te schaffen. Er zijn legio bedrijven die het allemaal in één pakket hebben en dat beviel niet. Dat gaat verder met hoe het programma zelf opgebouwd is tot hoe de processen opgebouwd zijn. Je kunt zeggen: dat proces sla ik over, dat wil ik korter, dat wil ik op een ander moment. Ook willen we graag digitaliseren, zo min mogelijk papier. Nu gebruiken we voor een aantal processen nog papier. Ook daarin kun je dus kiezen", aldus de General Manager.

De implementatie

Drie maanden terug werd de implementatie afgerond. Niet de snelste implementatie die WICS heeft neergezet. Gerritse zegt daarover het volgende: "We zijn bij Fuji met 3 man opgeleid door Fred van den Boogaard en wij zorgen dat we de mensen op de vloer geïnstrueerd worden. Dat was prima verzorgd. Maar verandermanagement blijft één van de lastigste onderdelen van een implementatie. Volgens mij zijn daar ook de meeste boeken over geschreven, over kinderen opvoeden en verandermanagement."

WICS consultant Fred van den Boogaard, die vele implementaties heeft verzorgd, beaamt dat: "In elke implementatie zitten een aantal valkuilen opgesloten, waarvan het omzetten van de mindset wel een van de grootste is. De noodzaak van verandering is voor iedereen wel duidelijk en brengt de handen op elkaar. Maar dat moet dan wel 'bij anderen gebeuren en niet bij mij', is vaak de ondertoon. Het is eigenlijk de kunst het zo te brengen dat mensen een verandering in werkwijze omarmen, het liefst als hun eigen idee."

Wat de General Manager van Fuji Logistics frustreert: "Menselijk is dat personen vaak de hakken in het zand zetten bij veranderingen. Ik wil door want ik ben een echte doorpakker: dan merk je hoe moeilijk dat is. Draagvlak creëren is essentieel en niet altijd even makkelijk. Om die reden hebben we ervoor gekozen de implementatie zorgvuldig te laten voorlopen en gespreid door te voeren. Dat is dus een bewuste keuze geweest."

WICS als organisatie

We vroegen Edwin Gerritse wat WICS nu kenmerkte als organisatie. Hij vertelt: "Jullie zijn een kleine speler, met grote ambities en een groot, mooi klantenportfolio. Als WICS op een beurs staat, hebben jullie een bescheiden stand ergens in een hoekje en de concurrenten staan in een tien keer zo grote ruimte. Die bedrijven moeten veel mensen aan het werk houden, terwijl jullie ons als klant vaak zelf dingen kan laten doen, zoals het bouwen van nieuwe interfaces (koppelingen tussen systemen). In het begin vond ik dat eerlijk gezegd best vervelend, want daar had ik eigenlijk geen tijd voor. Toen liet ik vaak de consultant nog langskomen. Maar die heeft het mij geleerd en dat scheelt enorm in de kosten. Fred en zijn collega’s denken altijd met ons mee, maar we doen nu veel zelf. Daarnaast ben ik een aantal keer op kantoor geweest en daar zag ik een leuk, hecht en professioneel team."

Hoe gebruikt Fuji Logistics WICS?

Fuji Logistics heeft verschillende opdrachtgevers, nationaal en internationaal, veelal Japanse bedrijven. Dit zijn veeleisende opdrachtgevers. "Wij moeten goed en snel kunnen rapporteren, intern en extern, tracebility, orders tracken en verantwoordelijkheden meten. Dat kon in het verleden niet. Met logs kunnen we nu bottlenecks analyseren en aanpakken. Dat is heel belangrijk voor de day-to-day operation. We kunnen nu ook KPI's meten, doordat we rapporten naar eigen wens in kunnen richten met de rapportage module. En we zijn ook fiscaal vertegenwoordiger voor een aantal klanten, waarmee we met WICS maandelijkse rapportage voor de douane kunnen we doen", geeft de General Manager aan.

"Cycle counts zorgen voor continue tellingen. Ook de Shift F7 optie vind ik erg makkelijk, waarmee een tabel rechtstreeks naar Excel wordt geëxporteerd. Daarnaast kun je eenvoudig uitzendkrachten met WICS werken, doordat je verschillende taalmogelijkheden hebt. Doordat de programmeurs rechtstreeks aangestuurd worden door de consultant, kunnen wijzigingen en maatwerk snel worden opgepakt. Dit is allemaal inzichtelijk te volgen via de online helpdesk, waarbij WICS inzicht geeft in de status van je melding."

Resultaten en doelstellingen

Het orderpicken gaat veel sneller, doordat het nu realtime gaat. Bij de afdeling Customer Service hoeft nu niks meer geprint te worden zoals labels, want dat kan rechtstreeks in de scanners. WICS neemt automatisch de afmetingen mee, wat voorheen nog uitgezocht moest worden. Rapportages zijn nu een stuk eenvoudiger te maken. Fuji Logistics heeft de eerste stappen gezet en wil groeien, met e-Fulfilment, nog meer automatiseren en zorgen voor min mogelijk ruimte voor fouten door middel van het scannen.

Over Fuji Logistics' doelstellingen voor de toekomst zegt Edwin Gerritse: "Nieuwe, potentiële opdrachtgevers vragen of wij ook fulfilment voor hun webshop kunnen realiseren. We experimenteren op dit moment met de verschillende standaard picktechnieken zoals batch- of wavepick. De ABC-analyse was nauwelijks te doen in het oude WMS, de slow en fast movers zijn nu goed indeelbaar middels WICS. Bij de fulfilment activiteiten zal veel anders worden ingericht en samen met Fred van den Boogaard zijn we aan het kijken hoe we dat het best in het vat kunnen gieten."

Fred van den Boogaard geeft aan: "De contacten en het netwerk van Fuji zijn aanwezig en deze klanten zitten niet stil. Het tussenkanaal verliest zijn toegevoegde waarde, vandaar dat de vragen komen. Nog belangrijker zal zijn dat Fuji een pro-actieve rol op zich neemt en haar klanten adviseert en meeneemt naar een nieuwe manier van beleveren en benaderen van klanten, in dit geval consumenten." Edwin Gerritse: "Vroeger was het vooral pallets heen en weer schuiven, maar de markt is veranderd. En wij bewegen mee."

Wij bedanken Edwin Gerritse van Fuji Logistics voor zijn medewerking aan deze klantcase.

Geïnspireerd door deze case? Klik hier om contact op te nemen met ons.

Referenties

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

Over WICS

WICS Logistics is een Nederlands software bedrijf, dat een totaaloplossing voor het automatiseren van logistieke processen biedt.

Contact

 Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  + 31 183 507020
 Havenstraat 32
     4251 BC Werkendam
   

Neem contact op

x

Schrijf je nu in voor onze
maandelijkse nieuwsbrief en
blijf op de hoogte van WICS!

Wij respecteren de privacy van alle gebruikers van onze site en we zorgen ervoor dat de persoonlijke informatie die u aan ons doorgeeft vertrouwelijk wordt behandeld.