Infographic online koopgedrag Nederlanders en Europeanen

Infographic online koopgedrag Nederlanders en Europeanen

Om een succesvol e-commerce platform neer te zetten, is het belangrijk om het koopgedrag van de klant in kaart te hebben. Informatie over de consument en voornamelijk het koopproces is goud waard voor de conversie van de webshop. Belangrijke data die hieronder valt is de tijd die de gebruiker nodig heeft om zijn transactie te voltooien. Lees er alles over in deze blog.

WICS - Warehouse Management System - Online koopgedrag Nederlanders en Europeanen
Gepubliceerd op

Onderzoek

Uiteraard spelen er factoren mee die deze tijd beïnvloeden, waaronder het product en het land van aanschaf. Deze factoren werden onderzocht in een studie van ShopAlike, een online shopping portal en internationaal actief sinds 2009. Het onderzoek heeft het gedrag geanalyseerd in 12 verschillende Europese landen: Tsjechië, Duitsland, Denemarken, Spanje, Finland, Frankrijk, Italië, Nederland, Noorwegen, Polen, Zweden en Slowakije.

Grote verschillen in aankooptijd per land

Waar men in de meeste landen gemiddeld een uur doet over het kopen van online kleding, hebben Fransen gemiddeld 4 uur nodig voor het maken een online keuze. Het andere uiterste is de beslistijd van Slowaken: van het bekijken van het product tot het betalen van het winkelwagentje, zijn er gemiddeld minder dan 20 minuten verstreken.

Binnen de categorie schoenen is de gemiddelde tijdspanne van het online shoppen 68 minuten. Voor dezelfde zoekopdracht hebben Nederlanders er 39 minuten voor nodig om het winkelmandje af te rekenen, waar de Noren dit binnen slechts 10 minuten doen. Voor meubels weten de meeste gebruikers de aankoop af te ronden binnen anderhalf uur, met uitzondering van de shoppers in Italië en Frankrijk.

Online koopgedrag van Nederlanders

Om het koopgedrag van Europa te visualiseren, toont de infographic hieronder aan hoe lang het duurt voor de gemiddelde Europeaan om een bestelling af te ronden. Uit het onderzoek is gebleken dat Nederlanders rustige online kopers zijn. Zij nemen graag de tijd voordat ze iets aanschaffen. Zo doen Nederlanders er 35 minuten over om make-up te kopen, waar het gemiddelde in Europa op 20 minuten ligt. Echt traag zijn Nederlanders echter niet: bij vrijwel alle categorieën komt Nederland als gemiddeld uit de bus. In Nederland lijkt het meest geliefde product oorbellen en het minst zeker zijn we over het aanschaffen van stoelen.

Fun Fact: van alle Europese landen doet Nederland er het langste over om een geurtje aan te schaffen.

Infographic

Wij bedanken Brent van der Heiden van ShopAlike.nl voor zijn gastartikel. Wilt u meer informatie over WICS en onze visie op E-commerce logistiek? Neem dan contact met ons op.